Totaal aantal stemmen: 864313

Methodiek van selectie genomineerden

Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 23 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

  1. Auto’s:
    Websites van automerken en websites die (tweedehands) auto’s verkopen.

  2. Banken & Beleggen:
    Websites van financiële dienstverleners, zoals banken of beleggingsmaatschappijen (uitgezonderd websites met als hoofddoel verzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).

  3. Carrière:
    Websites die informatie bieden over vacatures of websites van uitzendbureaus.

  4. Communities:
    Websites die dienen als platform voor discussie en het delen en uitwisselen van kennis, informatie en ideeën.

  5. Consumentenelektronica:
    Websites van elektronicaproducenten voor consumenten.

  6. Consumentengoederen:
    Websites van of over niet-duurzame consumentengoederen (FMCG).

  7. Daten: 
    Daten en nieuwe mensen ontmoeten.

  8. Educatie & Opleiding:
    Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content.

  9. Energie:
    Websites van energiemaatschappijen en netwerkleveranciers.

  10. Gezondheid:
    Websites met informatie over gezondheid of websites van gezondheidsinstellingen (uitgezonderd websites met als hoofddoel zorgverzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).

  11. Goede Doelen:
    Sites van Ngo’s/non- profit organisaties.

  12. Huisvesting:
    Websites voor verhuur of verkoop van huizen.

  13. Media:
    Websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders, programma’s of omroepverenigingen) .

  14. Nieuws & Informatie:
    Websites die zich focussen op nieuws in het algemeen, of nieuws en informatie over een specifiek onderwerp.

  15. Overheid:
    Websites van overheidsorganisaties of -departementen, of overheidswebsites met informatie over een bepaald onderwerp of programma.

  16. Shopping:
    Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website.

  17. Sport:
    Websites van sportteams, sportbonden en sportaccommodaties.

  18. Telecom:
    Websites die telecom, internet en/of televisie aanbieden.

  19. Vakantie & Toerisme:
    Websites over het zoeken en boeken van reizen en accommodaties.

  20. Vergelijking:
    Websites met als doel het vergelijken van producten en/of prijzen.

  21. Verzekeraars:
    Websites van verzekeringsmaatschappijen.

  22. Vrije Tijd:
    Websites over vrijetijdsbesteding en daguitstapjes.

  23. Weer & Verkeer:
    Websites over weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.

Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

  1. Winnaars van de voorgaande editie, indien categorie hetzelfde is (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).
  2. Maximaal 5 websites per categorie uit de Top 100 lijst van Alexa. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 23 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.
  3. Door middel van een panelonderzoek onder 400 respondenten per land uit het OpinionBar panel worden de 5 meest genoemde websites genomineerd. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 23 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.
  4. Websites kunnen zichzelf aanmelden om kans te maken op een wildcard, volgens de volgende procedure:
    • Maximaal 6 wildcards per categorie.
    • Websites kunnen zichzelf aanmelden op www.websitevanhetjaar.nl/wildcards.
    • Er geldt een minimum van 2500 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure).
    • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie wordt door middel van een panelonderzoek onder 100 respondenten van OpinionBar per land bepaald welke van deze aangemelde sites het meest bekend zijn en daarmee tot de genomineerden behoren. De website(s) met de meeste stemmen krijgt de wildcard.

    Van elke website mag alleen het hoofddomein genomineerd worden. Het is niet toegestaan om met meerdere domeinnamen of subdomeinen van dezelfde website genomineerd te zijn.