Methodiek van selectie genomineerden

Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 20 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

  • Automotive: Websites met een focus op automotive onderwerpen.
  • Carrière: Websites die informatie bieden over werk gerelateerde onderwerpen, vacatures of netwerkmogelijkheden, die bruikbaar kunnen zijn voor iemands persoonlijke carrière.
  • Communities & Sociale netwerken: Websites die dienen als platform voor discussie of het onderhouden of uitbreiden van het sociale netwerk van de gebruiker.
  • Daten: Daten en nieuwe mensen ontmoeten.
  • Educatie & Voorlichting: Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content. Ook sites die als primair doel het overbrengen van informatie hebben om het publiek voor te lichten, kunnen in aanmerking komen voor een nominatie in deze categorie.
  • Financieel: Websites die financiële service of producten aanbieden, of focussen op financieel nieuws en informatie.
  • Games: Platforms waar één of meerdere spelletjes worden aangeboden, of websites met als hoofdzakelijk functie het linken naar spelletjes.
  • Gezondheid & Welzijn: Informatie over gezondheid en welzijn, of sites met informatie over gezondheids- of welzijnsproducten.
  • Goede doelen: Sites van Ngo’s/non- profit organisaties.
  • Huisvesting & Interieur: Websites voor verhuur of verkoop van huizen of over interieurdesign.
  • Nieuws en Informatie: Websites die zich focussen op nieuws in het algemeen, of nieuws en informatie over een specifiek onderwerp.
  • Vrije tijd & Reizen: Websites voor het opzoeken van informatie over vrijetijdsbesteding of reizen, het boeken van een reis of accommodatie.
  • E-commerce: Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website.
  • Eten & Drinken: Websites die Eten & Drinken centraal hebben staan zoals websites met recepten, websites van supermarktketens of websites over het (thuis)bezorgen van eten en drinken.
  • Sport: Websites met nieuws of informatie over sport in het algemeen, of over een specifieke sport of een sportclub.
  • Telecom: Websites die telecomproducten of diensten aanbieden.
  • Media & Entertainment: Websites waar gebruikers heen gaan voor hun plezier (met als hoofdreden vermaak), websites over entertainment of websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders of omroepverenigingen).
  • Vergelijking: Producten en/of prijzen vergelijken.
  • Weer & Verkeer: Websites focussen op weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.
  • Mobiele Websites: Websites die ontworpen zijn voor de kleinere schermen van mobiele telefoons. De mobiele website is vaak een aangepaste versie van de normale website om de ervaring van de gebruiker te verbeteren.

Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

  1. Winnaars van de voorgaande editie (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).
  2. Maximaal 5 websites per categorie uit de Top 100 lijst van Alexa. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 20 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.
  3. Door middel van een panelonderzoek onder 400 respondenten per land uit het OpinionBar panel worden de 5 meest genoemde websites genomineerd.
  4. Websites kunnen zichzelf aanmelden om kans te maken op een wildcard, volgens de volgende procedure:
    • Maximaal 6 wildcards per categorie.
    • Websites kunnen zichzelf aanmelden op www.websitevanhetjaar.nl/wildcards.
    • Er geldt een minimum van 2500 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure).
    • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie wordt door middel van een panelonderzoek onder 100 respondenten van OpinionBar per land bepaald welke van deze aangemelde sites het meest bekend zijn en daarmee tot de genomineerden behoren. De website(s) met de meeste stemmen krijgt de wildcard.