Methodiek van selectie genomineerden

Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 24 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

1. Auto’s
Websites van auto- en motormerken en websites die (tweedehands) auto’s en motoren verkopen.
2. Banken & Beleggen
Websites van financiële dienstverleners, zoals banken of beleggingsmaatschappijen (uitgezonderd websites met als hoofddoel verzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
3. Carrière
Websites die informatie bieden over vacatures of websites van uitzendbureaus.
4. Communities
Websites die dienen als platform voor discussie en het delen en uitwisselen van kennis, informatie en ideeën. Om actief deel te nemen moet de gebruiker inloggen.
5. Consumentenelektronica
Websites van elektronicaproducenten voor consumenten.
6. Consumentengoederen
Websites van of over niet-duurzame consumentengoederen (FMCG).
7. Daten
Websites gericht op dating, relaties en nieuwe mensen ontmoeten.
8. Educatie & Opleiding
Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content.
9. Energie
Websites van energiemaatschappijen en netwerkleveranciers.
10. Gezondheid
Websites met informatie over gezondheid of websites van gezondheidsinstellingen (uitgezonderd websites met als hoofddoel zorgverzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
11. Goede Doelen
Sites van ngo’s en non- profit organisaties.
12. Huisvesting
Websites voor verhuur of verkoop van huizen.
13. Media
Websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders, programma’s of omroepverenigingen).
14. Nieuws & Informatie
Websites die zich focussen op nieuws in het algemeen, of nieuws en informatie over een specifiek onderwerp.
15. Overheid
Websites van overheidsorganisaties of -departementen, of overheidswebsites met informatie over een bepaald onderwerp of programma.
16. Shopping
Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website en niet gericht zijn op community aankopen.
17. Sport
Websites van sportteams, sportbonden en sportaccommodaties.
18. Telecom
Websites die telecom, internet en/of televisie aanbieden.
19. Vakantie & Toerisme
Websites over het zoeken en boeken van reizen en accommodaties.
20. Vergelijking
Websites met als doel het vergelijken van producten en/of prijzen.
21. Verzekeraars
Websites van verzekeringsmaatschappijen.
22. Voordeel
Veilingwebsites, websites met (dag)deals en (community) websites met of over kortingen.
23. Vrije Tijd
Websites over vrijetijdsbesteding, dag uitstapjes en kunst & cultuur.
24. Weer & Verkeer
Websites over weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.

Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

1. Winnaars van de voorgaande editie, indien categorie hetzelfde is (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).

2. Maximaal 5 websites per categorie uit de Top 100 lijst van Alexa. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 24 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.

3. Door middel van een panelonderzoek onder 400 respondenten per land uit het OpinionBar panel worden de 5 meest genoemde websites genomineerd. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 24 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.

4. Websites kunnen zichzelf aanmelden om kans te maken op een wildcard, volgens de volgende procedure:

  • Maximaal 6 wildcards per categorie.
  • Websites kunnen zichzelf aanmelden op websitevanhetjaar.nl/wildcards.
  • Er geldt een minimum van 2000 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure).
  • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie, bepaalt het aantal unieke bezoekers per maand welke website(s) een wildcard zal ontvangen. De website(s) met het hoogste aantal unieke bezoekers per maand ontvangt de wildcard.
Nog niet gestemd? Doe het dan nu voordat het te laat is!
Stem nu en win →
Partners